"Pozory mylą, dowód nie", to ogólnopolska kampania edukacyjna, zainicjowana w 2009r. przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego-Browary Polskie i Komendę Główną Policji. Jej zadaniem jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach na terenie całej Polski, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletności upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych. Cel kampanii to ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz przeciwdziałanie spożyciu alkoholu w tej grupie wiekowej. Kampania "Pozory mylą, dowód nie" 2012r. oparta jest na założeniu bezpośredniego zaangażowania w nią społeczności lokalnych na poziomie gminy.
W ramach kampanii "Pozory mylą, dowód nie" :
1. Przekazano do wszytkich punktów na terenie gminy, w których sprzedaje się lub podaje alkohol:
- plakat zwracający uwagę na problem sprzedaży alkoholu osobom małoletnim,
- ulotkę edukacyjną, instruującą, jak powinien zachować się sprzedawca, gdy ma wątpliwość co do wieku osoby chcącej kupić alkohol,
- naklejkę samoprzylepną informującą, że alkohol sprzedaje się tylko osobom, które ukończyły 18 lat.
2. Do szkół gminnych przekazano broszurę informacyjno-edukacyjną dla rodziców nt. picia alholu przez osoby niepełnoletnie oraz kluczowej roli rodziny i wychowania w zapobieganiu temu zjawisku.
3. W Klubach młodzieżowych ogłoszono konkurs rysunkowy.
4. Na przełomie listopada i grudnia planuje się realizację szkolenia dla sprzedających alkohol na terenie naszej gminy.
Magdalena Olejniczak
konsultant ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień